Gammel Falck-ambulance Svensk hvid bus VW LT KS bus nr. 41 fra 1933
En ambulance som anvendtes til transporten af de sygeste af KZ-fangerne
Svensk Røde Kors-bus som startede aktionen
En VW LT
KS bus nr. 41 fra 1933, som var kalket hvid og en repræsentant for de private rutebilejere
Bernadottegårdens minibus DSB busser nr. 2115 DSB busser nr. 2396 DSB Rutebilers Triangel fra 1935
Bernadottegårdens minibus
DSB busser nr. 2115
DSB busser nr. 2396
En DSB Triangel-bus fra 1935 som har været med i aktionen og malet hvid

Aktionen med de hvide busser

I anledning af Hendes Majestæt Dronning Margrethe II´s 60 års fødselsdag i dag den 16. april 2000, har jeg lavet denne side om den store aktion som fandt sted i april 1945 med transporten af danske og norske Kz-fanger til Sverige i de berømte hvide busser. Danmark var på det tidspunkt besat af den nazistiske besættelsesmagt fra Tyskland og havde været det siden den 9. april 1940. Dette betød mørklægning af al belysning og netop en uge efter besættelsen kom vores dronning til verdenen og hun blev lyset i en mørk tid som tændtes i alle danskeres hjerter.  

 

Det var den svenske greve Folke Bernadotte, en slægtning til vores dronning, som tog initiativet til denne aktion. I første omgang var det svenske militærbusser som blev malet hvide og forsynet med svenske flag og røde kors-mærker, som blev sat ind. Men i den sidste halvdel af april måned blev også danske busser sat ind. Det var DSB Rutebiler og private rutebilejere fra Jylland som stillede busser til rådighed. På de fleste ruter som allerede var indskrænket til et minimum blev driften indstillet, da busserne skulle hente KZ-fangerne, men det var der ingen sure miner over og på karrosserifabrikken J. Ørum Petersen i Herning var det heller ikke noget problem med at få de ansatte til at arbejde over for at få busserne malet hvide med meget kort varsel.

 

Allerede i slutningen af 1944 havde DSB Rutebiler hentet enkelte KZ-fanger hjem, som var meget syge, men da havde busserne dog den røde farve. Ved aktionen i april 1945 var det et krav fra de allierede at busserne skulle være hvide, forsynet med røde kors-mærker, danske eller svenske flag og landenes navne på tysk og dansk/svensk. Det blev dog for farligt da tyske tropper begyndte at male militærkøretøjer hvide og mod slutningen af april blev aktionen da også beordret stoppet. På det tidspunkt var alle danske og norske KZ-fanger reddet i sikkerhed og man var begyndt at undsætte fanger af andre nationaliteter.  

 

Efter befrielsen den 5. maj 1945  har der i mindre omfang været foretaget transporter med hvide busser, som dog efterhånden fik deres rigtige farver igen, specielt med hollandske børn i 1945-46, da Holland var hårdt ramt af krigen. 

 

For 5 år siden tog jeg nogle fotos af hvide busser i Knudshoved færgehavn da der gennemførtes en 50 års mindetur. Bag arrangeringen for denne tur stod Neuengammme-Foreningen, Bernadottegården i Roskilde, Falcks Redningskorps og DSB busser. Sidstnævnte stillede to turistbusser til rådighed, som i øvrigt var hvide. HT-Museet stillede med en bus fra1933, KS nr. 41, som var kalket hvid. KS deltog ikke i selve aktionen, men indrettede de busser som var hensat til hospitalstjeneste for at undgå at den tyske besættelsesmagt skulle beslaglagde dem ved en snedig handling.

 

Foreningen Bushistorisk Selskab, som jeg er medlem af, netop i 50 året for aktionen med de hvide busser udgav et hæfte om de hvide busser, som jeg skal henvise til. Det var foreningens daværende formand Mikael Hansen som havde skrevet hæftet og til transport-messen i Herning havde foreningen emnet om de hvide busser som tema. En af de svenske busser fra aktion var udstillet på messen og Mikael Hansens hæfte blev delt ud, som blev ilddåben for Bushistorisk Selskab.  

 

Fra Tommy Rolf Nielsen Martens Hjemmesider skal der afslutningsvis lyde et tillykke med Hendes Majestæts Dronning Margrethe II´s 60 års fødselsdag, som denne side er tilegnet.    

 

Tommy Rolf Nielsen

Nyborg den 16. april 2000