Main Index | T. R. Nielsen Homepage | Bus
Index | Trolleybus Index
I forbindelse med åbningen af
Amtssygehuset i Gentofte i januar i 1927, blev den første trolleybuslinie i det nordlige
København taget i brug den 1. februar det samme år.
12 år senere blev den første
trolleybuslinie i Odense taget i brug og det skete den 8. august 1939.
Sin største udbredelse havde
trolleybusnettet mellem den 18. august 1953 og den 16. november 1959, hvor trolleybusserne
i Odense kørte for sidste gang.
Indtil den 16. oktober 1971 blev trolleybusdriften afviklet og siden hen kører der ingen danske trolleybusser og er kun til at se på museer.
Den 1 februar 1927 blev NESA´s
første trolleybuslinie taget i drift og den kørte mellem Hellerup og Jægersborg via
Amtssygehuset og jernbanestationen i Gentofte. Et vigtigt stoppested blev krydset
Kildegaards Plads. Til driften blev der anskaffet 5 trolleybusser af engelsk
oprindelse, men som snart blev fulgt af yderlige tre. I de første år blev der også
anskaffet 4 bivogne.
Den 21. maj 1938 blev
trolleybusdriften udvidet med yderligere tre linier; linie 12 mellem Nørreport,
København, og Lyngby, linie 24 mellem Nørreport, København og Jægersborg, og linie 26
mellem Hellerup og Søborg. Den gamle trolleybuslinie fik nu linienummeret 25 og blev
afkortet fra Jægersborg til Gentofte. Trolleybusserne fra tyverne var malet blå, medens
de 12 nye trolleybusser på linie 12 og 24 blev malet gule. De 7 af de 12 nye
trolleybusser blev anskaffet af NESA, medens de 5 øvrige blev anskaffet af KS. I det
følgende år, 1939, blev trolleybuslinie 12 forlænget til Sorgenfri og NESA anskaffede
yderligere 2 trolleybusser.
Under den anden verdenskrig, 1939
1945, havde KS anskaffet en ny trolleybus og ombygget tre benzindrevne busser til
trolleybusdrift. I løbet af krigen blev trolleybusdriften sammen med sporvognene, benzin-
og dieselbusdriften indskrænket flere gange, som først blev normaliseret i 1952, hvor
natbus- og sporvognsliniedriften i København efter 12 års pause blev genoptaget.
Fra og med juli 1942 blev
trolleybuslinierne 25 og 26 benævnt som linie 26 og i det samme år havde NESA ladet en
trolleybus blive bygget. Det specielle ved denne trolleybus var det at den var bygget af
reservedele, som der blev anskaffet rigeligt af ved i drift tagelsen af den første
trolleybuslinie i Danmark.
Fra og med køreplansskiftet i
november 1945 blev linie 12 benævnt som linie 23.
KS havde anskaffet sine 4 sidste
trolleybusser i 1951, som mindede meget om de første dieselbusser med underfloormotor,
som blev anskaffet samme år.
Den 18. august 1953 blev
trolleybusdriften udvidet betydeligt, hvor den hidtidige linie 26 kørte over følgende
strækning; Hans Knudsens Plads, Kildegårdskryds (det tidligere
Kildegaards Plads), Maltegårdsvej, Femvejen,
Charlottenlund, Annasvej, Hellerup, Kildegårdskryds,
Vangede, Søborg og omvendt , medens linie 27 kørte på følgende strækning; Hans
Knudsens Plads, Kildegårdskryds (det tidligereKildegaards
Plads), Maltegårdsvej, Femvejen, Ordrup,
Klampenborg, TelggårdsvejCharlottenlund,
Annasvej, Hellerup, Kildegårdskryds, Vangede og omvendt.
Mellem 1949 og 1953 var linie 27 en
dieselbuslinie, men som kun kørte mellem Femvejen og
Charlottenlund via Klampenborg
I maj 1963 blev driften på linie 26
mellem Hans Knudsens Plads og Femvejen indstillet og tre måneder
senere, i august, blev driften på linie 23 mellem Lyngby og Sorgenfri indstillet.
I oktober 1963 var det så vidt at
trolleybusdriften på linie 23 og 24 blev omstillet til dieselbusdrift.
I juli 1968 blev trolleybusdriften
på strækningen mellem Hans Knudsens Plads og Femvejen indstillet
og der blev oprettet en ny dieselbuslinie 26 på den samme strækning.
Den 16. oktober 1971 var det så
vidt: den sidste trolleybus kørte i Danmark efter næsten 45 år og fra næste morgen
kørte der kun dieselbusser på linie 27. Linienettet fra 1963 til 1968 vendte tilbage.
Efter den
successive indførelse af trolleybusser i København og Gentofte, ville også OS indføre
denne driftsform. Grunden hertil var at Odense Bys udbredelse i nordlig retning mod
Skibhusene. Til denne drift blev der anskaffet 6 trolleybusser, som blev leveret i 1938,
men som først kunne sættes i drift den 8. august 1939. Gaden Skibhusvej som
trolleybusserne skulle køre på skulle først ombygges og her kørte der sporvogne mellem
1926 og 1939 på den såkaldte Skibhuslinien.
Tre uger efter
indvielsen af trolleybusdriften i Odense brød den anden verdenskrig ud og det betød
også i Odense jævnlige indskrænkninger af driften. Først i 1946 var driften normal
igen allerede et år efter krigsafslutningen.
Den 30. juni
1952 kørte sporvognene i Odense for sidste gang i ordinær drift sammen med busselskabet
Odense Omnibus der sammen med det gamle sporvejsselskab skulle indgå i det
nye busselskab Odense Bytrafik (OB). Det nye busselskab overtog trolleybusser
som siden åbningen i 1939 havde kørt mellem Hovedbanegården i Odense og Emilievej på
Skibhusvej..
Ved den nye
trafikordning som trådte i kraft den 1. juli 1952 skulle trolleybusser køre på linie 1
mellem Emilievej og Hunderup Skov. Først kunne trolleybusserne kun køre på sin gamle
strækning, medens dieselbusserne kørte mellem Hovedbanegården og Hunderup Skov. Den 19.
december 1952 kunne trolleybusserne så køre på hele strækningen, men en ren trolleybusdrit kunne ikke tilbydes på
grund af antallet af trolleybusser (6 stk.) som stod til rådighed. De 6 små dieselbusser
type Volvo B513 fra 1948 og 1949, som blev overtaget fra Odense Omnibus, blev indsat på
linie 1, da de havde samme størrelse som trolleybusserne.
I 1953 blev der
købt en trolleybus af NESA, som blev bygget som firmaerne Scandia i Randers
og Thomas B. Thriges´s prøvebus. Begge firmaerne mente at trolleybussen
havde en fremtid i Danmark.
I
vinterperioderne mellem 1953/54 og 1958/59 havde OB altid lejet to trolleybusser fra 1927
og 1942 hos NESA. Grunden hertil var at der i vinterkøreplanen skulle der køre otte
busser medens der i sommerkøreplanen kun skulle køre seks busser.
Den 16.
november 1959 kl. 17.45 kørte den sidste trolleybus fra Emilievej i retning af Hunderup
Skov. I Odense Centrum på Klingenberg måtte passagerne stige om til en dieselbus, da
trolleybussen med afgang fra Klingenberg kl. 18.00 kun skulle befordre indbudte gæster.
Alle
trolleybusserne blev indtil ca. 1971 benyttet som mandskabsvogne hos entreprenørfirmaet
Hans Jørgens & Søn. Siden gælder de som værende forsvundne hvilket kun
er at beklage.
Kun i København og Odense kunne man
køre med en trolleybus, medens Århus aldrig indførte denne driftsform. Dog var der
efter bombeattentatet mod Århus Sporvejes remiseanlæg den 22. august 1944 overvejelser
om indførelse af trolleybusser i Århus, som skulle erstatte begge sporvognslinierne og
flere af benzin- og dieselbuslinierne.
I Skandinavien er det kun den norske
by Bergen som kan tilbyde trolleybusdrift i dag. Her fandtes også ledtrolleybusser. I de
norske byer, Drammen, Stavanger og Oslo var der også tidligere trolleybusser.