Efter slutningen af den anden verdenskrig i 1945 købte flere danske
busselskaber mange busser med halvautomatiske gearkasser. Wilson-gearkassen var
konstrueret i to forskellige versioner: elektrisk styret og trykluftstyret. Mange danske
Leyland-busser var udstyret med trykluftstyrede Wilson-gearkasser også kendt som
Leyland Pneumocyclic. Mange Volvo-busser var udstyret med elektriskstyrede
Wilson-gearkassser. Efter 1975 kunne busselskaberne kun købe busser med den elektrisk
styret Wilson-gearkasser.
Odense Bytrafik nr. 10 - 51 |
Odense Bytrafik nr. 71 - 81 |
Aalborg Omnibus Selskab |
DSB Rutebiler |
Københavns Sporveje |
Hovedstadsområdets Trafikselskab |
Andre busser med halvautomatiske gearkasser
|
Københavns Sporveje (KS) købte 531 stk. Leyland-busser mellem 1954 og 1967
med Leyland Pneumocyclic halvautomatiske gearkasser. Den første bus med unterflormotor
til Københavns Sporveje var nogle AEC-busser og Büssing-busser bygget at den danske
karrosserifabrik DAB i Silkeborg i 1951 og 1952. Disse AEC-busser og Büssing-busser var
udstyret med halvautomatiske gearkasser. AEC havde 3-trins gearkasse og Büssing
havde 18-trins gearkasse. Københavns Sporveje købte 253 flere Leyland-busser indtil 1970
men de var udstyret med fuldautomatiske Voith-gearkasser, kendt som Leylands 2. Serie. Den
første af Leyland var 300 busser købt af Københavns sporveje mellem 1964 og 1967, KS
nr. 960 999, 1 - 210 og 212 260. Den anden serier af Københavns Sporvejes
Leyland-busser havde nr. 211 og 261 510.
Andre danske busselskaber købte mange anden serie Leyland-busser indtil
midten af 1970´erne, fleste af dem udstyret med Leyland Pneumocyclic gearkasser, men få
af dem var udstyret med elektriske Wilson-gearkasser. Busselskabet i Randers (Randers
Byomnibusser) og busvognmanden i Svendborg Ernst Hansen købte disse Leyland-busser med
elektriske gearkasser.
I H. C. Andersens by Odense, havde det lokale busselskab, Odense Bytrafik
købt 42 Volvo-busser mellem 1952 og 1961. Andre busselskaber som Århus Sporveje og
Aalborg Omnibus Selskab købte nogle Volvo-busser med Wilson gearkasser. Alle busser fra
disse tre selskaber blev lavet Volvo-chassiser typerne B655, 656 og 657 af Danske
karrosserifabrikker som Aabenraa og Svendborg (SMH indtil 1955 og NK efter 1956).
De elektrisk styrede Wilson-gearkasser blev meget populære blandt
buschaufførerne ved Aalborg Omnibus Selskab hvor alle busser indtil 1978 havde dette
gearkassesystem. Indtil midten af 1980´erne var alle busser hos Vejle Bustrafik udstyret
med Wilson-gearkasser. Mellem 1973 og 1977 var næsten alle nye busser til Danske
Statsbaner (DSB) udstyret med Wilson-gearkasser