Danske busser med Wilson-gearkasser

Main Index | T. R. Nielsen Homepage | Bus Index

Indledning

Efter slutningen af den anden verdenskrig i 1945 købte flere danske busselskaber mange busser med halvautomatiske gearkasser. Wilson-gearkassen var konstrueret i to forskellige versioner: elektrisk styret og trykluftstyret. Mange danske Leyland-busser var udstyret med  trykluftstyrede Wilson-gearkasser også kendt som Leyland Pneumocyclic. Mange Volvo-busser var udstyret med elektriskstyrede Wilson-gearkassser. Efter 1975 kunne busselskaberne kun købe busser med den elektrisk styret Wilson-gearkasser.

Odense Bytrafik nr. 10 - 51

Odense Bytrafik nr. 71 - 81

Aalborg Omnibus Selskab

DSB Rutebiler

Københavns Sporveje

Hovedstadsområdets Trafikselskab

Andre busser med halvautomatiske gearkasser

 

Tilbage til toppen

Danske Leyland-busser

Københavns Sporveje (KS) købte 531 stk. Leyland-busser mellem 1954 og 1967 med Leyland Pneumocyclic halvautomatiske gearkasser. Den første bus med unterflormotor til Københavns Sporveje var nogle AEC-busser og Büssing-busser bygget at den danske karrosserifabrik DAB i Silkeborg i 1951 og 1952. Disse AEC-busser og Büssing-busser var udstyret med halvautomatiske gearkasser. AEC havde  3-trins gearkasse og Büssing havde 18-trins gearkasse. Københavns Sporveje købte 253 flere Leyland-busser indtil 1970 men de var udstyret med fuldautomatiske Voith-gearkasser, kendt som Leylands 2. Serie. Den første af Leyland var 300 busser købt af Københavns sporveje mellem 1964 og 1967, KS nr. 960 – 999, 1 - 210 og 212 – 260. Den anden serier af Københavns Sporvejes Leyland-busser havde nr. 211 og 261 – 510. 

Andre danske busselskaber købte mange anden serie Leyland-busser indtil midten af 1970´erne, fleste af dem udstyret med Leyland Pneumocyclic gearkasser, men få af dem var udstyret med elektriske Wilson-gearkasser. Busselskabet i Randers (Randers Byomnibusser) og busvognmanden i Svendborg Ernst Hansen købte disse Leyland-busser med elektriske gearkasser.

Tilbage til toppen

Danske Volvo-busser

I H. C. Andersens by Odense, havde det lokale busselskab, Odense Bytrafik købt 42 Volvo-busser mellem 1952 og 1961. Andre  busselskaber som Århus Sporveje og Aalborg Omnibus Selskab købte nogle Volvo-busser med Wilson gearkasser. Alle busser fra disse tre selskaber blev lavet Volvo-chassiser typerne B655, 656 og 657 af Danske karrosserifabrikker som Aabenraa og Svendborg (SMH indtil 1955 og NK efter 1956).

De elektrisk styrede Wilson-gearkasser blev meget populære blandt buschaufførerne ved Aalborg Omnibus Selskab hvor alle busser indtil 1978 havde dette gearkassesystem. Indtil midten af 1980´erne var alle busser hos Vejle Bustrafik udstyret med Wilson-gearkasser. Mellem 1973 og 1977 var næsten alle nye busser til Danske Statsbaner (DSB) udstyret med Wilson-gearkasser 

Tilbage til toppen