I anledning af at jeg er født den 6. oktober 1962 og at jeg faktisk
har fødselsdag i dag er dette en anledning til et kig på trafikbegivenheder som har
fundet sted på denne dato. Jeg kan kort fortælle at jeg er født på Rigshospitalet i
København.
Den 6. oktober 1911 blev sporvejsdriften officielt åbnet på
strækningen mellem Fruens Bøge og Bülowsvej via Banegården og Flakhaven. Det var det
svenske selskab ASEA som stod for anlægget af sporvejen og leverede også de første 11
motorvogne OS nr. 1 11. Efter 40 år skulle sporvejen overgå til Odense Kommune.
Den første linie kaldtes for Hovedlinien da linienummer aldrig indførtes.
I 1913 blev Havnelinie mellem Frelsens Krog (opr. Flakhaven) og
Buchwaldsgade åbnet, men den blev aldrig nogen succes, kun når Havnen
brændte ifølge afdøde trafikmester ved Odense Bytrafik Kaj Bjerg. Linien blev da
også nedlagt i 1926 og i stedet for fik man Skibhuslinien som kom til at køre mellem
Frelsens Krog og Bøgevænget (nuv. Bøgebjergvej) ude på Skibhusvej.
10 år senere i 1923 blev Hovedlinien forlænget til Hunderup Skov
for hver anden vogns vedkommende indtil 1928 hvorefter alle vogne førtes til
Danmarks Smukkeste Endestation der er den rette betegnelse for Hunderup Skov.
Fra 1928 bliver alle vogne med undtagelse af de åbne bivogne
efterhånden malet røde da de grønne vogne efter sigende nemt kunne skjule sig blandt de
store træer på Sdr. Boulevard.
I 1932 blev Skt. Hans Landsogn indlemmet i Odense Kommune og
efterhånden som Skibhusvej blev bebygget ud til Emilievej opstod der efterhånden et krav
om at sporvejslinien skulle forlænges, men den 8. august 1939 kunne trolleybuslinien
mellem Jernbanegade v/Østre Stationsvej og Emilievej indvies efter at Skibhusvej var
udvidet. Til trolleybuslinien var der anskaffet 6 vogne fra AEC med karrosserier fra DFA i
Odense.
Som det sidste skud på stammen kunne dieselbuslinien mellem de to
sporvognsendestationer i Fruens Bøge og Hunderup Skov igennem Dalum og Hjallese indvies
den 5. juni 1948. De to busser var af mærket AEC med karrosseri fra Næsby.
Alting har en ende for den 1. juli trådte en ny ordning for den
kollektive trafik i kraft og det betød et farvel til de røde sporvogne. Selskabet
skiftede navn fra Odense Sporvej til Odense Bytrafik og samtidigt havde det i 1923
grundlagte selskab Odense Omnibus indstillet sin kørsel.
Siden den 1. august 1933 hvor DSB Rutebiler, som er det nuv. Arriva,
begyndte at køre i det fynske har der været tre store leverancer af busser; i 1965/66 i
forbindelse med de nordfynske privatbaners nedlæggelse, i 1981 i forbindelse med at Fyns
Amt overtog ansvaret for de regionale ruter og i år (2001) i forbindelse med en ny
kontrakt om den regionale buskørsel.
Fra september 1965 til marts 1966 fik DSB Rutebiler leveret ikke
færre end 33 busser, nemlig Volvo B75508 fra Aabenraa Karrosserifabrik. Busserne fik nr.
66 78 & 87 96. De to første blev straks indregistreret medens at de
øvrige først blev det i marts måned i 1966. Blandt de to første busser som blev
indregistreret var nr. 67 som blev det den 6. oktober 1965 og den fik reg. nr. MA 80 107.
Bus nr. 67 blev i 1971 overflyttet til Svendborg og den havde 53 siddepladser og 12
ståpladser.
Den 6. oktober 1975 blev linie 7 mellem Sygehuset og Søhus åbnet
og den kørte via Bolbro, Tarup og Næsby. Da Rismarksvejs forlængelse til Bogensevej
ikke var færdig kørtes der det først års tid over Skolevej i Næsby. Rismarksvej er en
del af Ring 2 i Odense og føres over en bro som går over Stavis Å. Efter at den nye vej
var åbnet kunne linie 7 føres over Hauges Plads og forlænget til garagen på Sdr.
Boulevard som er den gamle sporvejsremise, dog udelukkende for at vende.
Ved Sygehuset kørtes der ad J. B. Winsløwsvej, men det ophørte
den 1. oktober 1980 da linie 7 førtes ad Ringvejen da den forlængedes til Birkeparken i
Vollsmose ad Tietgens Allé, Niels Bohrs Allé og Ejbygade. I de første år kørtes kun i
dagtimerne mandag til fredag og lørdag formiddag. Efter udvidelsen kørtes der alle dage.
I 1985 blev der lavet nye liniegrene til Åsum og Lumby og som
sådan fortsattes der indtil liniereformen den 1. oktober 1990, hvor man fik tocifret
linienumre. I dag køres der helt til Agedrup via Seden og Bullerup på linie 71, men det
er en anden historie.
Efter kommunesammenlægningen den 1. april 1970 kunne den tidligere sognerådsformand fra Tarup-Pårup, Lennart Larsson sætte sig i rådmandsstolen for Magistratens 5. afdeling, hvor han sad frem til den 31. december 1985. 5. afdeling var afdelingen for de kommunale virksomheder som Odense Bytrafik var en del af. I Lennart Larssons tid blev der anskaffet rigtigt mange busser; nr. 71 98 i 1971 1974, nr. 1 51 i 1975 1980 og nr. 99 138 i 1981 1983 dvs. i alt 118 busser. I 1978 fik bytrafikken 13 nye busser nr. 16 28 inkl. nr. 20 som blev indregistreret den 6. oktober 1978 og den fik reg. nr. ER 88 069. Disse 13 busser blev indsat på linie 2 som i samme tidsrum blev forlænget til Kalørvej ved Ejlstrupvej og Højby. Disse nye busser som var Volvo B5860 med karrosseri fra Aabenraa Karrosserifabrik var udstyret med automatiske firetrins gearkasser Allison type MT 644 og blev i 1979/80 fulgt af 15 tilsvarende busser nr. 29 - 43. På linie 4 begyndte disse 28 busser også at køre i flæng, indtil de i 1988 1990 blev erstattet af nye busser og sat til at køre ekstrabusser.
I forbindelse med min 30-års fødselsdag rejste jeg rundt i Norge
og kørte med et tog Dombås til Åndalsnes. Lokomotiverne som anvendtes på den bane var
det norske svar på vores MY-lokomotiver. De norske lokomotiver benævnes Di3 som blev
leveret i 35 eksemplarer i perioden 1954 1969.
De 32 stk. har 6 banemotorer og har akselrækkefølgen Co-Co og
benævnes internt Di3a med numrene 602 633. Ligeledes er der 3 stk. som har 4
banemotorer og har akselrækkefølgen A1A-A1A og benævnes internt Di3b med numrene 641
643. Disse tre lokomotiver var sammen med to Di3a´ere oprindeligt en ordre til
Finland, som annullerede den og lokomotiverne kom til Norge. Med hensyn til
akselrækkefølgen minder de om vores MY-lokomotiver.
På ovennævnte tur fra Dombås til Åndalsnes var det to
lokomotiver som trak toget og det var Di3 619 Di3 617, så på hele turen sad jeg
med vinduet på klem og nød lyden samtidigt med at jeg havde en fed udsigt til nogle unge
norske jenter (piger). De to ovennævnte billeder har jeg fotograferet før
afgangen fra Dombås.
Siden den 26. december 2000 har det ikke været muligt at køre med
Di3 i Norge ligesom det siden den 30. juni 2001 heller ikke har været muligt at køre med
MY her i Danmark, men når DSB og NSB ikke vil køre med lokomotiver som er værdsatte,
så vil privatbanerne rundt omkring i Europa.
Tja det var så en kort gennemgang af begivenheder indenfor den
kollektive trafik som der er sket igennem de sidste 90 år på datoen hvor jeg har
fødselsdag.
Tommy Rolf Nielsen Martens
Den 6. oktober 2001