I anledning af at en af mine gode venner, Jens
Sørensen har fødselsdag på ovennævnte dato har jeg lavet et tilbageblik på hvad der
igennem tiden er sket netop på den dato.
|
DSB MY 1101 på Odense st. i 1995. På billedet ser lokomotivet ud som det gjorde da det kom til landet i 1954. De 24 første MY blev leveret uden nummer på frontdørene. Vistnok efter ønske fra Kong Frederik IX, kom der numre på, så han kunne se hvad det var for et lokomotiv som trak det tog han kørte med. Foto: Tommy Rolf Nielsen Martens |
Den 7. februar 1954 var det første danske
GM-EMD-lokomotiv kommet til Helsingør, hvor det stod frem til den 9. februar, hvor det
skulle køres til Nyborg. Undervejs på turen var der længere ophold i København på
hovedbanegården, Roskilde og Korsør. I Roskilde blev lokomotivet filmet.
Dagen efter ankomsten til Nyborg påbegyndtes de
intensive prøvekørsler i frostgrader mellem Nyborg og Frederikshavn. Alle togarter som
kunne forekomme her i landet blev afprøvet og lokomotivet indfriede til fulde
forventningerne.
Den 22. februar blev lokomotivet overtaget af DSB,
hvor det fik litra MY 1101.
På overtagelsesturen fra København til Korsør, hvor også en dobbelttur med den dejlige
motorfærge Dronning Ingrid fra 1951 indgik, var der mange danske og udenlandske
repræsentanter. Turdeltagerne var både på kommandobroen og i maskinrummet, hvor de to
hoveddieselmotorer kunne beskues, som var af to-taktstypen ligesom motoren i MY 1101.
Udviklingen til MY 1101 startede i november
1939, da FT 103, som var en
enhed af fire lokomotiver, heraf to med et førerrum hver, rullede ud fra GM-EMD´s fabrik
i La Grange, Illinois. Navnet for GM-EMD var
indtil 1941 GM-EMC. Efter at der i mellemtiden var kommet efterfølgemodeller F2 og F3
blev F7, som er forbilledet for de europæiske lokomotiver af MY-typen, lanceret og det
solgtes i mere end 3000 eksemplarer. F7 blev lanceret i 1949.
Den identiske type F9 som kun adskiller sig på det tekniske fra F7 lanceredes i 1954. Specielt ved de amerikanske typer var at de kunne fås med og uden førerrum, hvor dem med et A efter typebetegnelsen var med førerrum, Cab Unit, og dem med et B efter typebetegnelsen var uden førerrum, Booster Unit! Med hensyn til FT var det den eneste F-model, hvor A- og B-enheden var fast sammenkoblet med en kort kobling som toenhedslokomotiver. Desuden var der treenhedslokomotiver hvor A-B-A-enhederne var fast sammenkoblet og B-enheden var en smule kortere, Shorter Booster, end normalt.
Læs mere om GM-EMD´s dieselelektriske lokomotiver på GM-EMD Homepage.
|
DSB bus nr. 630, som var en Volvo B58-60 er her fotograferet i Ulbølle i april måned 1980. Foto: Tommy Rolf Nielsen Martens |
Den
9. februar 1979 blev de to busser til DSB Rutebiler nr. 630 (ET 93 271) og 631 (ET 93 272)
indregistreret. Nr. 630 blev sammen med nr. 629 leveret til Driftslederen i Svendborg og
indsat på ruten mellem Svendborg og Faaborg. De stationeredes i Faaborg, hvorfra de også
kørte til Ringe, Bøjden, Dyreborg og Fjællebroen. Fra 1981 overflyttedes de til
Rudkøbing, hvor de kom til at køre mellem Svendborg og Langeland. Nr. 630 nåede
under senere ejere at komme til at køre i 22 år, senest hos Arriva i Odense, tidligere
Odense Taxa Busser.
Den 9. februar 1980 var jeg for første gang ude
at køre med en ledbus fra Køge til Valby, som var HT nr. 803. Ligesom da
MY 1101 blev kørt til Nyborg i
1954, var der den dag også snevejr. Man kan læse mere om ledbusser på min side DSB busser nr. 2004 kaldes Lange
Maren.
Et sted i Belgien, ved byen Manage, stod
jernbaneentusiasten Jean-Luc Vanderhaegen og ventede på et tog, som blev trukket af et
el-lokomotiv. Dette lokomotiv var NMBS/SNCB 23.58 som
Jean-Luc Vanderhaegen fotograferede og samme dag blev Jens Sørensen født på Fyn.
Den 9. februar 1983 blev ME 1518 overtaget af DSB som et
ud af 14 ME-lokomotiver, som blev leveret samme år. I perioden 1981 82 blev de 16
første ME-lokomotiver leveret og endeligt i 1985 kom de sidste 7 lokomotiver.
Alle 37 lokomotiver var umiddelbart ens, men de 16
første fik ombygget deres udstødning, så de blev som de sidste 21. Før ombygningen af
ME 1501 1516, havde de en buldrende lyd som var herlig og som de 5 norske søstre
Di4 651 655 stadig har.
I 1983 var jeg indkaldt og aftjente min
værnepligt på Høvelte kaserne ved Sjællandske Trænregiment. Når jeg havde orlov og
enten ventede på et tog til Korsør eller observerede toggangen på Københavns
Hovedbanegården, nød jeg at stå under Tietgensbroen og høre en Buldrer-ME.
Senere i 1987/88 lærte jeg de gode
GM-EMD-eksperter at kende, som er Jørgen Haagen Rasmussen, John Schmidt, Steen Herman
Nielsen og brødrene Jan og Henrik Bjerregaard Thomsen, der ligesom mig også satte pris
på rå GM-EMD-sound. De fire første MY 1101 1104 var udstyret med amerikansk
udstødning med enkeltmanifold, de 16-cylindret MZ-lokomotiver, 1401 1426 var
leveret uden den grimme lyddæmperkasse og så de 16 første Buldre-ME´ere,
1501 1516. Endnu en GM-EMD-ekspert, som i øvrigt er Danmarks førende Leyland
Serie I-ekspert er Niels-Folke Vallin, som jeg har kendt siden 1979.
I Norge og Spanien kunne vi mange år efter opleve ægte GM-EMD-sound. I Norge er der det nuværende museumslokomotiv NSB Di3a 602, som også havde amerikansk udstødning, og en slægtning til MY 1101 1104. Desuden er der i Norge de 5 Di4´ere som er ægte Buldre-ME´ere på Nordlandsbanen mellem Trondheim og Bodø. I Spanien er der de 93 stk. RENFE type 333, som er slægtninge til de 16-cylindret MZ-lokomotiver, men har køleventilatorer ligesom de 20 stk. 20-cylindret MZ-lokomotiver 1427 1446. De øvrige lokomotiver af MY-typen rundt om i Europa var udstyret med en europæisk udstødning med dobbeltmanifold, medens de sidste MY-lokomotiver, 1145 1159, der ligesom MX-lokomotiverne 1001 - 1045 var udstyret med en dansk udstødning.
Den 9. februar 2000 var en speciel dag, hele to
mærkedage, som kan tangere den
1. august 1998 hvor René Dalager blev 60 år og rute 880 Odense Langeskov
Ullerslev Nyborg havde været kørt af det samme selskab i 65 år. Selskabet
hed indtil 1994 DSB Rutebiler, derefter DSB Busser og siden 1997 Combus. Nu var det et
jubilæum og atter en fødselsdag som var aktuel.
Det var Jens Sørensens 18 års fødselsdag, hvor han samme dag var op til
køreprøve som han bestod. Derfor mødte han først op ad formiddagen på Svendborg Tekniske Skole, hvor han var
på 3. skoleperiodeophold. Jens Sørensen dukkede op i en Opel Corsa Sport 1.4 16 V fra
1997, som han havde købt brugt. For kort tid siden har han solgt den. Det skal nævnes at
Opel-fabrikkerne er ejet af GM, som også ejer GM-EMD.
Jeg var selv på 4. skoleperiodeophold, hvor jeg om morgenen havde kørt med en ledbus Combus nr. 8250, kaldet Brede Mette fra rutebilstationen til teknisk skole. På skolens område tog jeg et billede af ledbussen, hvorefter jeg fik chaufføren Søren Madsen, som er stationeret i Rudkøbing til at tage et billede af mig foran ledbussen. At jeg lod mig fotografere foran ledbussen skyldtes at jeg præcis 20 år tidligere havde kørt min første tur med ledbus.
Jens Sørensen og jeg er i gang med at uddanne os
til klejnsmede og man kan læse om den rapport jeg skrev på 4. skoleperiodeophold på min
side Smedjen! Jens
Sørensen fik et eksemplar af rapporten.
Senere fandt jeg ud af at Odense Bytrafik bus nr.
27 blev indregistreret samme dag og selvom en 19 års fødselsdag ikke er en rund
fødselsdag skal jeg ønske Jens Sørensen tillykke med dagen.
Tommy Rolf Nielsen Martens
Den 9. februar 2001