Selvom vi nu har både
broer og tunnel over/under Storebælt, som jeg ikke har været modstander af, var det
alligevel gode tider dengang der rigtigt skete noget i færgehavnen omkring den røde
bygning.
I maj 1977 efter min
konfirmation, hvor jeg fik en gavecheck af min mors kolleger, var jeg på besøg i
pigernes opholdsrum for at takke for opmærksomheden.
Den 31. maj 1997 var jeg atter på besøg i opholdsrummet som naturligvis var det mest bevægende øjeblik for mig denne aften hvor man tog afsked med IC-færgerne og de gode gamle kupévogne, litra A, AB og B. Jeg fik da også flere gaver af pigerne, som var porcelæn fra færgerne og DSB-plakater indsat i trærammer.
Her i 70 året for den
første bilfærge er de to sidste bilfærger nu blevet solgt og det er min yndlingsfærge
Sprogø fra 1962 og Arveprins Knud fra 1963, som jeg var med til at sejle til Nakskov den
25. juni 1998. Disse to færger kommer fremover til at sejle med pilgrimme på det Røde
Hav, hvor muligheden for ombygning til ukendelighed foreligger, hvilket vi har set med
færgerne Halsskov fra 1956 og Prinsesse Benedikte fra 1959, som siden 1988 har skiftet
ejere mange gange.
Dette påhviler os at
kæmpe for det unikke fartøj vi har liggende i Nyborg, nemlig museumsfærgen Kong
Frederik IX, hvorfor jeg kan opfordre så mange virksomheder, foreninger og institutioner
som muligt til at blive medlem af Danmarks Færgemuseum, hvor kontingentet er på 5000 kr.
årligt. Såfremt der er interesse herfor kan man skrive til følgende e-mail: trafik@trnng.dk, så vil jeg formidle den videre kontakt!
Jeg vil afslutningsvis
understrege at bilfærgeoverfarten mellem Halsskov og Knudshoved var en del af min mormors
baghave på Øhavevej 32 i Nyborg og altid vil være det i min erindring for dette skylder
jeg både Hans Majestæt Kong Frederik IX, 1899 - 1972, Hans Kongelige Højhed Arveprins
Knud, 1900 1976, og min mormor Ester Margrethe Iversen, 1921 - 1997.