I forbindelse med
bilfærgeoverfarten på Halsskov Knudshoved blev der i hver færgehavn anlagt to
færgelejer. Hvert sted blev der bygget et færgeleje til dobbeltdækkerfærgen Halsskov
som leveredes i 1956, som i Halsskov anløb med forstævnen og i Knudshoved med
agterstævnen. Disse lejer blev udført med ramper til to bildæk og jernbanefærgen
Dronning Ingrid fra 1951 anløb dobbeltdækkerlejet Knudshoved med agterstævnen, hvilket
den kunne efter ombygningen i 1953 af hensyn til anvendelse på Gedser - Grossenbrode som
forstærknings- og afløserfærge. Dronning Ingrid anvendtes som bilfærge i højtiderne
og om sommeren på Halsskov Knudshoved, hvilket den i 1959 bygget Prinsesse
Benedikte også blev det.
I Halsskov blev
lejerne anlagt indenfor kystlinien, medens de i Knudshoved blev anlagt udenfor kystlinien.
Udover
dobbeltdækkerlejerne blev der anlagt lejer, hvor de to små færger Freia og Broen kunne
lægge til, som de gamle jernbanefærger også anvendte, når de sejlede som bilfærger.
Freia og Broen lagde til med agterstævnen i Knudshoved ligesom dobbeltdækkerfærgerne og
jernbanefærger med agterport også gjorde det, medens jernbanefærger uden agterport
lagde til med forstævnen. Dette betød at personbiler måtte køre dækket rundt når de
kørte ombord og i land.
I Halsskov var leje 2
dobbeltdækkerlejet og leje 3 enkeltdæklejet, medens leje 1 var oplæggerlejet. I
Knudshoved var leje 1 dobbeltdækkerlejet og leje 2 enkeltdæklejet. Desuden blev der
anlagt læmoler og omfattende opmarchbaner som gentagne gange blev udvidet frem til 1963.
I 1963 blev der i
Halsskov anlagt et tredækkerleje, der hvor oplæggerlejet havde været og der anlagdes en
ny oplæggermole med plads til to færger. I Knudshoved anlagdes et 3. leje som blev
tredækkerlejet. Tredækkerlejerne lignede todækkerlejerne, men havde til venstre for
selve lejet en rampe til midterdækket på de to tredækkerfærger Arveprins Knud fra 1963
og Romsø fra 1973, hvor midterdækket var et hængedæk, som kunne hæves op under loftet
og færgerne var så almindelige todækkerfærger. Når de to tredækkerfærger sejlede
som todækkere kunne de naturligvis anvende de almindelige todækkerlejer i Halsskov (leje
2) og i Knudshoved (leje 1), som de har anvendt når de var lagt op for nogle få timer, i
forbindelse med maskineftersyn.
I begge færgehavne
var der billetsalgsbygninger med flere baner, hvor bilerne billetteredes og de store
bygninger, hvor der også var billetsalg, kiosk og restaurant/cafeteria. Desuden var der
flere små kioskbygninger rundt omkring på arealet men efterhånden som anvendelsen af
disse reduceredes blev de lukket.
Desuden var der
benzinstationerne i begge færgehavne. I mange år var det Dansk Shell som stod for
benzinsalget i Halsskov og i Knudshoved var det Dansk Esso som stod for salget. Omkring
1992/93 forsvandt benzinsalget fra færgehavnene, hvor Dansk Shell igennem alle årene
havde salget i Halsskov, var det anderledes i Knudshoved. I begyndelsen af 1970´erne
overtog Haahr Benzin salget i Knudshoved, som senere blev overtaget af Dansk Shell. I
færgehavnene kunne man opleve de specielle eldrevne benzinsalgskøretøjer som kørte
mellem bilerne i opmarchbåsene. Disse salgsvogne fandtes kun på denne overfart.