Folketinget vedtog i
1987 anlægget af en fast jernbane- og vejforbindelse over Storebælt, hvor biler og tog
skulle køre over en fælles lavbro over Vesterrenden og togene skulle køre igennem en
boret tunnel under Østerrenden, medens bilerne skulle køre over en hængebro over
Østerrenden. Dette betød at der ikke ville komme flere nye færger til Halsskov
Knudshoved, men da færgen Halsskov fra 1956 efterhånden trængte til en modernisering,
så man sig om efter en ny mulighed: At chartre to færger af Mercandia, som blev indsat i
1988. Disse to færger var ombyggede ro-ro-skibe fra 1982 og de fik navnene Lodbrog og
Kraka. Disse to færger medførte en ombygning af enkeltdæklejerne i Halsskov og
Knudshoved. Færgerne var dobbeltdækkere, hvor der som noget nyt nu kunne være lastbiler
på begge vogndæk.
Sidst på året 1988
blev Lodbrog ombygget for anden gang, med henblik på indsættelse på Østersøen og man
måtte chartre en tredje færge hos Mercandia og den blev indsat sommeren 1989 under
navnet Heimdal. Denne færge blev bygget som ro-ro-skib i 1983.
Færgerne Halsskov fra
1956 og Prinsesse Benedikte fra 1959 blev udrangeret og solgt i 1988. De kom til at sejle
på Middelhavet og Det Røde Hav, hvor de har været igennem en del ombygninger til
ukendelighed.
Kort efter at de to
første Mercandia-færger var blevet indsat begyndte anlægsarbejderne af den faste
Storebælts-forbindelse der åbnedes for togtrafik den 1. juni 1997 og biltrafik den 14.
juni 1998.
I foråret 1993 blev
Knudshoved sendt på værft for at få indbygget en rampe til at bilerne kunne køre
til/fra det øverste dæk via det nederste dæk, da den skulle indsættes på Gedser
Warnemünde. Den havde siden 1989 været reservefærge på Storebælt og
Østersøen.
I forbindelse med
åbningen af motorvejen mellem Slagelse og Ringsted den 15. juni 1993 blev der indført 30
minutters drift på bilfærgeoverfarten og der kom til at sejle 5 færger i fast plan.
Siden 1988 havde man sejlet med 40 minutters drift. Før den tid havde man igennem mange
år sejlet med skiftevis 35 og 40 minutters drift. Om natten sejlede man med 65 minutters
drift.
Den 14. september 1993
påsejlede færgen Romsø under en storm Vestbroen over Storebælt, hvor de største
skader blev påført da færgen forsøgte at sejle sig fri af broen. Dette kostede et
længere værftsophold og medens dette stod på blev færgen Prinsesse Elisabeth atter
indsat på Storebælt.
I 1995 og 1996 blev
færgen Prinsesse Anne-Marie anvendt som forstærkningsfærge, indtil Knudshoved i juni
1996 vendte tilbage til Storebælt, nu udstyret med en ny type bovport, for at den kunne
anvendes i et ro-ro-leje i Rostock, som den havde anvendt siden 1994.
Den 1. januar 1997
ændrede DSB rederi a/s navn til Scandlines A/S. DSB rederi a/s var et statsejet
aktieselskab udskilt af DSB med virkning fra den 1. januar 1995.
I 1997 løb
charteraftalerne for to af Mercandia-færgerne, Lodbrog og Kraka, ud, hvor Scandlines
straks købte Kraka og forlængede charteraftalen for Lodbrog for yderligere seks måneder
med ret til at købe den. Denne ret udnyttedes i december 1997 og de seks måneders
charterleje blev fratrukket købsprisen.
Juli 1997 vendte
Lodbrog tilbage til Storebælt, hvor den blev indsat i stedet for Sprogø som herefter
overtog Knudshoveds rolle som forstærkningsfærge. Knudshoved blev oplagt ved fæstningen
i Korsør, men sejlede i oktober og november atter som forstærkningsfærge, da
Mercandia-færgerne Kraka og Heimdal var til værftseftersyn. Da disse eftersyn var
overstået blev Knudshoved udrangeret og solgt til ophugning.
Den 24. december 1997
forlod Knudshoved for sidste gang en dansk havn; Nyborg, med kurs mod Indien, hvor den
blev sejlet op på stranden den 10. februar 1998. Inden afsejlingen var Knudshoved blevet
omdøbt til Knud af Kingstown på St. Vincent.
Dagen før, den 23.
december 1997, sejlede der for sidste gang en forstærkningsfærge på overfarten og
færgen Sprogø blev oplagt i Korsør. Den kom ud at sejle et par omgange, men i maj 1998,
blev den sejlet til Svendborg for oplægning. En overgang var en potentiel køber
interesseret i at købe den og færgen Danmark, men salget blev ikke til noget. I
begyndelsen af juli 1998 blev den slæbt fra Svendborg til Nakskov.
Den 14. juni 1998 blev
overfarten nedlagt, som omtales senere. Dette betød at færgen Lodbrog afsejlede til
Nakskov den 23. juni 1998, Arveprins Knud afsejlede til Nakskov den 25. juni 1998 og
Romsø afsejlede som den sidste til Nakskov den 29. juni 1998. Færgen Kraka sejlede til
Århus, hvor den frem til august 1998, sejlede i stedet for færgen Urd på Århus -
Kalundborg, da Urd skulle have et nyt hovedmaskineri. Herefter blev den oplagt i Nakskov.
Færgen Heimdal blev afleveret til Mercandia i Fredericia, men Mercandia har siden oplagt
den i Halsskov frem til eftersommeren 1999, hvor Tele Danmark har købt. Heimdal skal
ombygges til kabelskib.
Juni 1999 forlod
Lodbrog og Kraka Nakskov med kurs mod Liverpool, da Scandlines havde solgt dem til videre
anvendelse som kabelskibe.
December 1999 er
Romsø blevet solgt til Indonesien for videre anvendelse som færge og nu i februar 2000
er færgerne Sprogø og Arveprins Knud blevet solgt til Saudi-Arabien, hvor de skal sejle
på Det Røde Hav som pilgrimsskibe. Afsejling fra Nakskov forventes at ske i marts
måned.