På denne side er der en kronologisk oversigt over den trafikale udvikling i Nyborg og på Fyn fra 1865 og frem til idag:
Den 1. april 1882: Jernbanen mellem Ringe og Faaborg åbnes for den daglige trafik. Jernbanen er anlagt som statsbane, men driften forpagtes ud til SFJ indtil 1949
Den 1. juli 1882: Jernbanen mellem Bogense og Odense åbnes for den daglige trafik. Jernbanen er privatbane og drives af Nordfyenske Jernbaner (NFJ)
Den. 1. april 1883: De Sjællandske Statsbaner overtager postskibene mellem Korsør og Nyborg. Samtidigt åbnes jernbanen fra Nyborg til Knudshoved og Slipshavn af hensyn til isbådstrafikken. Som et kuriosum skal det nævnes at det er De Sjællandske Statsbaner som ejer strækningen.
Den 1. december 1883: Jernbaneoverfarten til Korsør åbnes og driften indledes med to tosporet hjuldampfærger, Korsør og Nyborg.
Den. 1. juni 1884: Jernbanen mellem Assens og Tommerup åbnes for den daglige trafik. Banen er ligesom den fynske hovedbane statsdrevet, men anlagt med et meget let spor. Af den grund kører de små P-maskiner også på banen frem til århundredeskiftet.
Den 1. oktober 1885: De sjællandske statsbaner og de jysk-fynske statsbaner slås sammen til DSB.
Den 22. august 1891: Den tredje station åbnes i Nyborg, som kom til at ligge umiddelbart øst for den gamle bykerne ved Enghave. Samme år tages færgeleje 2 i brug.
Den 1. juni 1897: Svendborg - Nyborg Banen åbnes for den daglige drift og får sin egen lokalstation på Strandvejen. De fleste tog føres dog til Statsbanestationen og til færgehavnen. Banen drives de første år af Svendborg - Nyborg Banen (SNB).
Den 1. september 1897: Jernbanen til Ringe åbnes, men de fleste tog kommer til at køre igennem til Faaborg, som fik jernbane den 1. april 1882. Jernbanen er anlagt som statsbane men her er driften også forpagtet ud til SFJ