På denne side er der en kronologisk oversigt over den trafikale udvikling i Nyborg og på Fyn fra 1865 og frem til idag:
Den 5. april 1900: Jernbanen mellem Odense og Dalby via Kerteminde åbnes for den daglige drift. Banen er en privatbane, Odense - Kjerteminde - Dalby Jernbane (OKDJ).
Den 1. august 1902: SFJ overtager forpagtningen af Svendborg - Nyborg Banen.
1903: Jernbanen fra Knudshoved til Slipshavn nedlægges.
Den 3. oktober 1906: Jernbanen mellem Odense og Faaborg via Nørre Broby åbnes for den daglige drift. Det er selskabet Odense - Nr. Broby - Faaborg Jernbane (ONFJ) som står for anlægget, men driften forpagtes ud til SFJ. Banen har strækningsfællesskab med Odense Svendborg Banen mellem Odense og Fruens Bøge.
1908: I forbindelse med indsættelsen af den første tosporet dampskruefærge Christian IX tages færgeleje 3 i brug.
1909: Den første bro over baneterrænet åbnes hvorved Knudshovedvej bliver niveaufri i forhold til jernbanen.
1910: Der anlægges roebaner på Vestfyn som er smalsporet (760 mm), som får en samlet strækningslængde på 67,8 km. Der er et nordligt roebanesystem i forbindelse med Salbrovad Saftstation og et sydligt i forbindelse med sukkerfabrikken i Assens. Det sydlige system strækker sig helt til Haarby og Kaslund. Det nordlige system når næsten helt op til Nr. Aaby.
Den 1. maj 1911: Den første etape af dobbeltsporet på den Fynske Hovedbane mellem Nyborg og Marslev tages i brug.
Den 5. oktober 1911: Langelandsbanen (LB) åbnes for den daglige trafik. Strækningerne er Rudkøbing - Bagenkop og Skrøbelev - Spodsbjerg.
Den 6. oktober 1911: Odense (Elektriske) Sporveje åbner sin sporvognslinie mellem Fruens Bøge og Hunderupvej for den daglige trafik
Den 5. december 1911: Jernbanerne mellem Odense og Middelfart via Brenderup og mellem Brenderup og Bogense åbnes for den daglige trafik. Jernbanerne drives af Odense - Middelfart - Bogense Banen (OMB).
Den 3 juli 1913: Odense Sporveje åbner Havnelinien som går mellem havnen og Frelsens Krog. I begyndelsen kører vognene til/fra Flakhaven.
Den 26. februar 1914: Jernbanen mellem Odense og Dalby forlænges til Martofte. Samtidigt skifter selskabet navn til Odense - Kerteminde Martofte Jernbane (OKMJ).
Den 1. december 1914: Hele den Fynske Hovedbane frem til Strib er nu udbygget til dobbeltspor og en ny station tages i brug i Odense.
Den 25. november 1916: Som den sidste åbnes Jernbanen mellem Svendborg og Faaborg for den daglige trafik. Driften forpagtes ud til SFJ og har strækningsfællesskab med Ringe - Faaborg Banen mellem Katterød og Faaborg.