På denne side er der en kronologisk oversigt over den trafikale udvikling i Nyborg og på Fyn fra 1865 og frem til idag:
Den 9. april 1940 til den 5. maj 1945: Danmark er besat af tyske tropper, hvilket som til stadighed medfører indskrænkninger i bus-, sporvogns- og togkørsel samt færgesejlads. F. eks. indføres der februar 1945 kun togkørsel hver anden dag som tre uger før befrielsen stort set ophører. Kun godstrafikken opretholdes stort set uændret hvor passagerer i begrænset omfang kan medtages i togførervognene.
Den 1. februar 1946: DSB overtager færgesejladsen mellem Faaborg og Mommark.
Den 5. juni 1948: Odense Sporveje åbner sin første buslinie, som kommer til at køre mellem de to sporvognsendestationer i Fruens Bøge og Hunderup Skov igennem Dalum og Hjallese. Desuden køres der til væddeløbsbanen, når der er løb.
Den 1. april 1949: De sydfynske jernbaner overtages af DSB og Nyborg Lokalstation ændrer navn til Nyborg Syd.
1950: Overførslen af roevogne på færgen mellem Assens og Aarøsund ophører.
1952: Det nordlige roebanesystem på Vestfyn i forbindelse med saftstationen i Salbrovad nedlægges.
Den 1. juli 1952: Den nye trafikordning i Odense træder i kraft, som betyder et farvel til sporvognene. Odense Sporveje fortsætter under navnet Odense Bytrafik, som samtidigt overtager Odense Omnibus´s kørsel.
Den 19. december 1952: Trolleybusser som siden 1939 havde kørt mellem Emilievej og Jernbanegade kører nu igennem til Hunderup Skov.
Juni 1953: Færgeleje 5 tages i brug med enkeltbroklap, som dog 10 år senere ombygges til leddelt broklap.
Den 7. februar 1954: Det første MY-lokomotiv overtages af DSB, som det første af 59 MY-lokomotiver leveret frem til 1965, 45 MX-lokomotiver leveret 1960 - 62 og 61 MZ-lokomotiver leveret 1967 - 78 af NoHAB i Trollhättan, Sverige med GM-EMD dieselmotorer. Desuden leveres der 1981 - 85 37 stk. ME-lokomotiver også med GM-EMD dieselmotorer men denne gang fra Henschel i Kassel, Tyskland.
Den 9. februar 1954: MY 1101 ankommer med færgen til Nyborg og næste dag påbegyndes prøvekørslerne indtil den endelige overtagelse den 22. februar 1954.
Den 22. maj 1954: Driften på Odense - Nørre Broby - Faaborg og Svendborg - Faaborg banerne nedlægges
1955: Den nye rangerbanegård i Svanedammen tages i brug og vognkontrollen får en ny bygning, som kommer til at ligge foran færgeleje 5. I den nye bygning er der også et kedelrum, hvor der laves varme til de henstillede passagervogne. Desuden er der opholdsrum for klargøringspersonalet, herunder de damer som gør rent i togvognene.
Den 15. juni 1956: Den første dobbeltdækkerfærge Halsskov overtages af DSB, som i det første år benytter jernbanefærgelejerne. Samme efterår afbrydes Knudshovedbanen ved kreaturslagteriet på Slipshavnsvej, som følge af nyanlæg.
Den 28. maj 1957: Den nye bilfærgeoverfart mellem Halsskov og Knudshoved åbnes. Sammen med dobbeltdækkerfærgen Halsskov, flyttes to af de tre mindre bilfærger til den nye overfart. Den ældste af bilfærgerne, Heimdal, fortsætter på sin gamle overfart frem til 1968.
1958/1959: Den nye Knudshovedvejsbro også kaldet den høje bro opføres sammen med den nye kommandopost, hvor moderniseringen af sikringsanlægget er fuldført i januar 1963.
Den 16. november 1959: Den sidste trolleybus kører fra Emilievej kl. 17.45 til Hunderup Skov. Fra Klingenberg medtages der kun indbudte gæster. Herefter køres der kun med dieselbusser i Odense.