På denne side er der en kronologisk oversigt over den trafikale udvikling i Nyborg og på Fyn fra 1865 og frem til idag:
1960: Det sydlige roebanesystem på Vestfyn i forbindelse med sukkerfabrikken i Assens nedlægges.
Den 21. december 1961: Der etableres regelmæssig bybuskørsel i Nyborg. I årene forinden havde der kun været sporadisk kørsel.
Den 22. maj 1962: Jernbanen til Ringe og Faaborg nedlægges for persontrafik. Godstrafik på strækningen Ringe - Faaborg opretholdes frem til 1987, medens strækningen Nyborg - Ringe nedlægges totalt og sporet er optaget frem til 1964. Samtidigt ophører overførslen af jernbanevogne med færgen mellem Faaborg og Mommark, da banen mellem Sønderborg og Mommark også nedlægges.
Den 29. september 1962: Langelandsbanen nedlægges totalt og samtidigt ophører færgesejladsen mellem Svendborg og Rudkøbing. Langelandsbroen indvies ved samme lejlighed og den faste forbindelse til Fyn fuldføres i 1966, hvor Svendborgsundbroen indvies.
Den 15. maj 1963: Der åbnes en ny kombineret jernbane- og bilfærgeoverfart, Fugleflugtslinien, mellem Rødbyhavn og Puttgarden, som betyder at det sidste af de internationale tog overflyttes til den overfart fra og med den 26. maj 1963.
Den 26. maj 1963: De nye MA-lyntog tages i brug i lyntogene Limfjorden og Nordjyden og fra 1966 også i Kongeåen og Sydvestjyden. Samtidigt med ibrugtagningen af de nye MA-lyntog forsvinder det sidste internationale eksprestog Nordekspressen fra Storebælt og via Padborg til den nye Fugleflugtslinien sammen med de internationale godstog.
I takt med indsættelsen af nye færger på den gamle Fugleflugtslinie mellem Gedser og Grossenbrode, som åbnedes i 1951 som en provisorisk overfart var de øvrige af de internationale eksprestog efterhånden flyttet væk fra Storebælt.
Den 7. september 1963: Den første tredækkerfærge Arveprins Knud overtages af DSB og den markedsføres som verdens største bilfærge. Det midterste dæk udførtes som et hængedæk og når det anvendtes kunne 400 biler finde plads på den 130 meter lange færge. De tre todækkerfærger Halsskov fra 1956, Knudshoved fra 1961 og Sprogø fra 1962 kunne hver medtage 200 biler. De to sidstnævnte dobbeltdækkerfærger var også tresporet jernbanefærger, som blev brugt på jernbaneoverfarten til Korsør om natten til overførsel af godsvogne. Udover den voldsomme stigning i biltrafikken i disse år kunne jernbanegodstrafikken også udvise en stigning.
Den 30. maj 1964: Jernbanen til Svendborg nedlægges trods det at den var rentabel. Dette skyldtes af selve banen var en privatbane, men driften var forpagtet ud til DSB og at amtmanden ville have den nedlagt for enhver pris. (Mon dette er en kilde til inspiration for de to amtsborgmestre Karen Nøhr i Fyns Amt og Kresten Philipsen i Sønderjyllands Amt?) Sporet blev frem til 1965 taget op af OHJ som kunne anvende sporet og stationsbygningen på Strandvejen blev nedrevet i 1965. Der er dog en lille rest af Svendborgbanen den dag i dag da den nu er del af industrisporet til tankanlægget på Avernakke som anlagdes i 1920´erne.
Mellem Kastanievej og Egevej/Vænget var der et sporskifte, som var sikret med en hængelås. Nøglen til hængelåsen skulle rangerlederen hente hos den fungerende på Nyborg Syd når der skulle køres et rangertræk til Avernakke. Når rangertrækket kom tilbage til Nyborg Syd skulle nøglen afleveres igen til den fungerende.
Den 17. december 1965: Den firesporet godsfærge Asa-Thor overtages af DSB, som var 130 meter lang, kunne anvende de tresporet broklapper, da den var udstyret med et sporskifte til de to midterste spor.
1966: Der etableres regelmæssig bybuskørsel i Middelfart, som bliver den sidste af de fire gamle bybusbyer på Fyn; Odense, Svendborg, Nyborg og Middelfart. DSB Rutebilers rute mellem Middelfart og Strib overtages af bybusserne.
Den 31. marts 1966: De tre nordfynske privatbaner NFJ, OKMJ og OMB nedlægges som de sidste privatbaner på Fyn, på grund af dårlig ledelse. Flere af disse baner kunne hvis de havde overlevet energikrisen 1973/74 have være udmærkede lokalbaner idag. Min mening er at de burde have været overtaget af DSB samtidigt med SFJ i 1949.
Den 21. maj 1966: Persontrafikken på banen mellem Assens og Tommerup nedlægges hvorefter banen degraderes til godsbane. I de sidste år med persontrafik kunne rangerlokomotiver litra MH og MT ses foran personførende tog.
Den 28. maj 1967: Bilfærgeoverfarten mellem Bøjden og Fynshav erstatter den gamle færgerute mellem Faaborg og Mommark
1968: Bilfærgeoverfarten mellem de kommunale havne i Korsør og i Nyborg ophører og færgen Heimdal flytter til den i 1967 åbnede overfart mellem Bøjden og Fynshav, hvor den sejler frem til udrangeringen i 1975.
Den 26. maj 1974: Det nye Intercity-system tages i brug, som medfører fast timedrift og indsættelse af to nye færger, Dronning Margrethe II leveret i december 1973 og Prins Henrik leveret i maj 1974. Disse to nye færger kommer til at sejle som IC-færger sammen med Prinsesse Benedikte fra 1959.
Den 22. maj 1977: Lokaltogene mellem Nyborg og Odense som standser i Hjulby, Ullerslev, Langeskov og Marslev indstilles med undtagelse af et enkelt morgentog fra Nyborg som frem til 1979 standser ved de fire stationer.