På denne side er der en kronologisk oversigt over den trafikale udvikling i Nyborg og på Fyn fra 1865 og frem til idag:
1980/1981: De tre store firesporet IC-færger Dronning Ingrid fra juni 1980, Prins Joachim fra oktober 1980 og Kronprins Frederik fra maj 1981 tages i brug. Disse tre store færger bruger dobbeltsporet broklapper, hvormed der kan rangeres på to spor samtidigt og reducere liggetiden i havn. Fire ældre færger overflødiggøres, som hidtil har været anvendt som gods- og forstærkningsfærger siden 1974, ved at de tre nye færger kan bruges som natgodsfærger. De tre smalle IC-færger medtog stort set aldrig godsvogne når de sejlede med IC-tog og i weekenden var det nødvendigt at lade de gamle færger overføre lyntog.
Den 1. august 1981: Fyns Amt overtager alle rutebilruter, hvor de hidtidige koncessionsindehavere nu kører som entreprenører for Fyns Amt. DSB bliver den største entreprenør. Desuden opstår der mange lokaleruter rundt omkring i de fynske kommuner.
Den 28. maj 1988: Rangerbanegården i Svanedammen nedlægges og kort efter indledes anlægsarbejderne til den i 1987 af Folketinget vedtagne faste Storebæltsforbindelse. Disse anlæg kom til stadighed til at gøre præg på dagligdagen for DSB i Nyborg.
Den 29. maj 1994: DSB´s rutebildrift udskilles i et selskab, der får navnet DSB busser, som med virkning fra 1. januar 1995 bliver et aktieselskab.
Den 28. maj 1995: Fyns Amts som vinteren forinden havde afholdt licitation over busdriften, hvor DSB busser vandt kørslen på alle ruter med undtagelse af Ærø, markedsfører nu busdriften under det nye navn Fynbus. Frem til efteråret 1996 er alle busser som er indregistreret efter 1. juni 1985 malet om i Fynbus-design.
Den 8. januar 1996: Det første el-drevne tog kører mellem Odense og Fredericia.
Den 26. oktober 1996: Det første el-drevne tog kører over og under Storebælt og frem til den 5. april 1997 foregår der afprøvning af de faste anlæg.
Den 5. april 1997: Godsfærgen Asa-Thor sejler for sidste gang og IC-færgen Dronning Ingrid overfører det sidste godstog fra Nyborg kl. 18.33. Færgen Sprogø havde sejlet sin sidste tur som jernbanegodsfærge natten mellem den 3. og 4. april 1997. Asa-Thor bliver lagt op i Nyborg, hvor den ligger frem til den 20. september 1997.
Den 6. april 1997: Godstogene tager den faste Storebæltsforbindelse i brug, medens at passagerne må vente i yderligere otte uger.
Den 31. maj 1997: Den sidste IC-færge Dronning Ingrid afsejler fra Nyborg kl. 21.33 og den sidste IC-færge Kronprins Frederik ankommer til Nyborg kl. 22.09. IC-færgen Prins Joachim som havde sejlet under Østbroen ankom til Nyborg ved halvtotiden om natten til den 1. juni 1997. Kl. 6.17 ankommer den sidste rutebil til Nyborg Færgehavn som natbus på Fynbus rute 880.
Den 1. juni 1997: Den faste Storebælts-forbindelse for jernbanen indvies og samtidigt tages den nye station i Nyborg i brug. Danmarks Færgemuseum på færgen Kong Frederik IX indvies også samme dag. Begge indvielser sker under deltagelse af Hendes Majestæt Dronning Margrethe II og Hans Kongelige Højhed Prins Henrik.
Indtil middagstid må togpassagerne befordres med busser som overføres med bilfærgerne på Halsskov - Knudshoved mellem de gamle stationer i Korsør og Nyborg, samt mellem Slagelse og Odense.
Den 28. august 1997: DSB busser a/s skifter navn til Combus, som sker kl. 11 ved arrangementer i alle busområderne.
Den 20. september 1997: Godsfærgen Asa-Thor forlader Nyborg og Storebælt for sidste gang med kurs mod Indien hvor den sejles op på stranden den 11. november 1997 kl. 9.45, hvorefter ophugningen påbegyndes og afsluttes februar/marts 1998.
Den 28. september 1997: Den nye Storebælts-køreplan for DSB´s tog kan tages i brug efter at de midlertidige forgreningsstationer i Svenstrup nordøst for Korsør i Nyborg umiddelbart uden for stationen er fjernet og en hastighed på 180 km/t igennem disse områder nu er muligt. Forgreningsstationerne var etableret i sommeren 1996.
December 1997: IC-færgen Kronprins Frederik som siden den 31. maj har været lagt op i Nyborg sammen med Prins Joachim sejles til Nakskov hvor den ombygges og indsættes på Gedser - Rostock den 26. marts 1998. Færgen Dronning Ingrid som havde været oplagt i Korsør forsejles til Nyborg for oplægning.
Den 24. december 1997: Færgen Knudshoved forlader Nyborg, Storebælt og Østersøen for sidste gang også med kurs mod Indien hvor den sejles op på stranden den 10. februar 1998. Medens at Asa-Thor i ro og mag forlod Nyborg er der derimod ballade da Knudshoved forlod Nyborg, da både Fyns Amts Avis og DR-Dokumentar laver reportage fra stranden i Indien efter et tip fra mig, hvor de to færger sammen med de to tyske færger Theodor Heuss fra 1957 og Deutschland fra 1972 bliver ophugget under yderst elendige arbejdsforhold. Scandlines som solgte Knudshoved og Asa-Thor til en engelsk mellemhandler meldes til politiet for overtrædelse af miljølovgivningen og Basel-konventionen, der forbyder eksport at farligt affald til Ulande, som asbest er og det indeholder de to færger.
Den 14. juni 1998: Den faste vejforbindelse over Storebælt indvies ved middagstid, men åbnes først for trafik kl. 22.00. Den sidste bilfærge Arveprins Knud afgår fra Halsskov kl. 20.45 og fra Knudshoved kl. 22.15. På den sidste tur sejles der under Østbroen ledsaget af de andre bilfærger, Romsø fra 1973, Lodbrog og Kraka fra 1982 og ombygget til bilfærger i 1988, samt Heimdal fra 1983 og ombygget til bilfærge i 1989.
Den private færgerute Vognmandsruten som startede sin sejlads i marts 1984 sejlede for sidste gang fra Korsør kl. 22.00 og fra Nyborg kl. 23.30 med færgen Difko Storebælt.
Juli 1998: De to oplagte IC-færger i Nyborg, Dronning Ingrid og Prins Joachim slæbes til Nakskov for oplægning. Førstnævnte sælges året efter til Mercy Shipping, medens Prins Joachim stadig er oplagt i Nakskov.
November 1998: Statoil flytter ud af den benzinstation som var blevet bygget sammen med den nye lokalstationsbygning fra 1934. Den gamle benzinstation rives ned i februar 2000. Med denne nedrivning er oprydning af gamle sporarealer og færgehavne stort set tilendebragt. Vognværkstedet står til at blive nedlagt sidst på året.