M&MBT nr. 965 ført af HKH. Kronprinsesse Mary på vej til Ejlers Eg. Photo Tommy Rolf Nielsen Martens

M&MBT nr. 965 ført af HKH. Kronprinsesse Mary på vej til Ejlers Eg. Photo Tommy Rolf Nielsen Martens

D. K. H. Kronprinsparrets besøg den 23. maj 2006

Den 23. maj 2006 vil gå over i historien som største den dag på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, hvor Kronprinsparret var på besøg. Dette skyldes at der er en australsk sporvogn på museet. Ganske vist ejes vognen ikke af museet, da det er Kronprinsparret som ejer vognen, men den deponeres på museet.  

Kronprins Frederik og Kronprinsesse Mary havde ikke deres søn Prins Christian med, hvilket helt sikkert skyldes det dårlige vejr med blæst og senere regn. En af de to stjerner fra TV2-serien Gak-Gak (Morten og Peter) var nemlig på sporvejsmuseet, nemlig Morten Jensen som Kronprinsen kunne genkende.   

Ved at klikke på de enkelte billeder åbner disse sig i et nyt vindue, som kan lukkes igen ved at klikke på krydset i øverste højre hjørne. Hvis ikke det er nok med at se billederne så kan man tage en tur på museet. Yderligere oplysninger på museets hjemmeside; www.sporvejsmuseet.dk  

Jeg var taget en tur over på sporvejsmuseet, hvor jeg fulgtes med min tante og farbror, Anni og Erik Mortensen fra Sandved. Jeg er for i øvrigt medlem af Sporvejshistorisk Selskab som ejer museet og ulønnet medarbejder, hvor jeg yder min indsats i Odense. Her restaurerer vi to gamle bivogne og en bus fra Odense. Jeg har dog ikke arbejdet på museet endnu men det kommer på et tidspunkt.

Den 15. maj 2004 hvor vi fejrede integrationen af de to museer HT Museet og sporvejsmuseet havde Torben Liebst været på spil med et australsk flag da Kronprins Frederik var blevet viet til Kronprinsesse Mary dagen før. Nu godt to år og ni dag senere kom de så på besøg på sporvejsmuseet.

At min tante og farbror fra Sandved var med skyldes at de hvert år op til jul sælger juletræer i Næstved. Her er min tante berømt som Nissemor, hvilket der igennem tiden er blevet lagt mærke til både af høj og lav. Resten er en hemmelighed som jeg gerne vil beholde for mig selv. 

Under besøget mødte jeg også vores formand og museumsleder Mikael Lund der havde en travl men også historisk dag, og andre medlemmer jeg kender, som for eksempel Torben Liebst, Ole Iskov, Erik Hedal Nielsen, Svend Perrot og foreningens kasserer Svend Christensen.

Billedgalleri

ÅS nr. 3 (1945)

ÅS nr. 3 nede ved parkeringspladsen
ÅS nr. 3 (1945)

Min farbror Erik Mortensen

Her er min farbror Erik Mortensen ved at blive billetteret inden turen op til remiserne.
Erik Mortensen
M&MBT nr. 965 Vognen som det hele drejer sig om, nemlig kronprinsparrets australske sporvogn fra Melbourne i delstaten Victoria.  
M&MBT nr. 965 (1950)

FS nr. 50 (1915)

Dobbeltdækkeren fra Frederiksberg Sporveje, som kørte fra 1915 til 1933, hvor typen udgik af driften. Denne vogn blev udtaget som museumsvogn. Ikke desto mindre er der tre vogne mere af typen i museets samling som trænger til at blive restaureret.
FS nr. 50 (1915)
City-Trafik nr. 2081 (ex. HT nr. 1856) Også busserne fra 1980´erne finder efterhånden vej til sporvejsmuseet såfremt de har kørt i en af de tre sporvejsbyer, København, Odense og Århus. 
City-Trafik nr. 2081 (ex. HT nr. 1856) 
Mikael Lund og Kronprins Frederik Efter at museumsleder og SHS´s formand Mikael Lund havde holdt sin fremragende tale for Kronprinsparret tog jeg dette billede. I baggrunden kan Kong Christian X´s åbne bil ses. På grund af vejret var velkomsten flyttet ind i Valby remise.
Mikael Lund og Kronprins Frederik  
M&MBT nr 965 (1950) Her bliver den australske sporvogn ført af Kronprinsesse Mary med Jørgen Krog og Morten Egeskov Storgaard som instruktører. Fra Tobaksmarken førte Kronprins Frederik vognen, hvilket både han og hustruen gjorde til den store guldmedalje. På tilbagevejen førte de DKS nr. 100 fra 1901 med Morten Egeskov Storgaards far, Erik Storgaard, og farfar, Ejnar Storgaard, som instruktører
M&MBT nr 965 (1950)
Kronprins Frederik har netop forladt Valby Remise Efter rundvisningen og indtagelsen af den lette anretning var det tid for Kronprinsparret til at forlade sporvejsmuseet. Tidplanen blev overskredet med 30 minutter pga. parrets popularitet og interesse.
HKH. Kropnrins Frederik
Kronprinsesse Mary har netop forladt Valby Remise Det var desværre begyndt at regne hvorfor paraplyerne blev holdt for Kronprinsparret.
HKH. Kronprinsesse Mary

Kronprinsesse Mary har netop forladt Valby Remise

Så er afskedens time på en historisk, men hektisk, dag kommet. Kort efter at jeg tog billedet forlod Kronprinsparret sporvejsmuseet.
HKH. Kronprinsesse Mary
M&MBT nr. 965 Førerpladsen i den australske sporvogn, hvor der ingen moderne computerteknik kan findes. Det har været nødvendigt at foretage nogle enkle tekniske ændringer af dørbetjeningen, så der åbnes i højre side i stedet for venstre side.
M&MBT nr. 965 (1950)
M&MBT nr. 965 Messingpladen med inskriptionen om vognens overdragelse til kronprinsparret og dens anvendelse på sporvejsmuseet. 
M&MBT nr. 965 (1950)
M&MBT nr. 965 Jeg var sammen med min tante og farbror ude at køre en tur med vognen. Vores indtryk er at den kører godt 
M&MBT nr. 965 (1950)
Nissemor fra Næstved med sin mand og jeg Jeg fik en medarbejder (også en kollega) til at tage et billede med mit fotografiapperat af min tante, farbror (th.) og jeg (tv.): Bagved os ses Keiffler-omnibussen som blev trukket af to heste. Min tante er berømt som nissemor i Næstved hvor hun sammen med min farbror sælger juletræer.  
Nissemor fra Næstved

Afslutning

Det var virkelig den største dag i museets historie som vi alle kan være stolte af, da vi ved Kronprinsparret var meget glade for at være der og imponeret over det der er bygget op. Dette er et incitament til at der skal arbejdes videre som hidtil for der skal laves meget, herunder remise 3. Den er tiltrængt efter at vi har godt 100 køretøjer som vi gerne vil have samlet ét sted - nemlig på "Skjolde" hvor jeg føler mig ligeså meget hjemme som i Karrebæksminde ved Næstved.  

Skrevet den 8. juli 2006 af
Tommy Rolf Nielsen Martens

Tilbage - Til toppen