Omnibusser i BerlinBüssing, MAN & NAG |
Kort beskrivelseDe første hesteomnibusser begyndte at køre i Berlin i 1815, men efterhånden som den teknologiske udvikling skred fremad blev den første motoromnibus anskaffet i 1905. Indtil 1925 fik ABOAG som stod for buskørslen busser med bænke på taget, hvorefter der anskaffedes dobbeltdækkerbusser. Indtil 1899 måtte kvinder i øvrigt ikke sidde på tagbænkene. Udover de to typer busser blev der naturligvis også anskaffet endækkerbusser. Et specielt fænomen var de dobbeltdækket sættevognsbusser i Østberlin som blev anskaffet i 1953 - 55 både som omnibusser og en enkelt trolleybus. Ellers var der de 190 stk. dobbeltdækkerbusser som blev bygget hos Waggonbau Bautzen og anskaffet i perioden 1954 - 1957, hvor de sidste udgik i 1974. Omkring 1965/66 dukker de første Ikarus-ledbusser op og de anskaffes løbende frem til 1987. Et par år senere åbner muren, Tyskland herunder Berlin genforenes og de to trafikselskaber genfusioneres i 1992. Herefter anskaffes ledbusser af de velkendte tyske mærker som Mercedes, MAN og Neoplan. I 1996 dukker de første 15-meter busser op som er 3-akslet i et antal på 25 stk.. Fire år senere leveres der 70 stk. lignende busser fra MAN. Siden at de første 15-meter busser er anskaffet bliver der ikke mere anskaffet de velkendte dobbeltdækkerbusser, da de sidste kom i 1996. |
Tilbage - Zurück - Back |